JoM FRIENDZzz

Wednesday, February 23, 2011

karnival kerjaya

0 comments
wahahaha...kepenatan seharian menyap CV yang tak berapa nk okay nie..
tapi malang nya..company yang dtg kat U ak ari nie..ciput gilew..x taw nk apply apa cr job and tempat practical..syahduh nya...

xpew la janji ak da try...
next time mungkin akan jumpa la to...
kwn2 sila doakan untuk saya taw...

Tuesday, February 22, 2011

Cinta v/s Pasangan menurut ISLAM

0 comments
Jika tidak ingin melakukan kesilapan dalam membuat pilihan memilih pasangan sehidup n semati anda...anda haruslah memilih pasangan anda BUKAN disebabkan oleh 10 perkara di bawah:

  1. Berkahwin kerana harta(harta hanyalah hiasan duniawi semata2, jgn menjadi manusia yg menjdi hamba kepada duet)
  2. Berkahwin kerana paras rupa(ingatlah bahawa, paras rupa yang cantik bukanlah kekal selamanya, dan rupa paras yang cntik bukan kunci/jaminan utk hidup bahagia..tiada istilah cantik atau buruk kerna semua ini adalah kurnia TUHAN...tiada seorg pon manusia yg buruk didunia ini, melainkan dia yg menghina dirinya sendiri,sayangi la diri anda jika mahu diri disayangi oleh sidia)
  3. Berkahwin kerana perasan asmara(janganla engkau mencintainya kerna dirinya, cintai la dirinya kerna kau mencintai TUHAN yang maha esa...moga semua urusan mu didunia ini akan dipermudahkan olehNYA..)
  4. Desakan umur(umur bukanlah garis ukur untuk menilai atau menentukan samaada anda layak utk berkahwin @ tidak...jodoh adalah rahsia TUHAN...tetapi jodoh itu tidak dtg dengan sendirinya, ianya mestilah di cari...maka berikhtiar la mencari pasangan yg sesuai utk anda)
  5. Balas jasa(perkahwinan bukanla paksaan...maka alasan utk membalas jasa dengan berkahwin dengannya adala sesuatu yg tidak logik/x masuk akal...melainkan kita benar2 ikhlas terhadap nya...bukankah setiap kebaikkan yang dilakukan, tidak boleh mengharapkan sebarang balasan)
  6. Kepuasan seks(jangan lah sesekali kita memilih pasangan kerna perkara ini...jangan terlalu tergoda dengan hasutan syaitan...beringatlah wahai anak Adam, tugas syaitan dan iblis adalah untuk menyesatkan kita semua)
  7. Paksaan keluarga(desakan dr keluarga sesuatu yg sukar utk ditolak...ibarat ditelan mati emak, dibuang mati bapak...bawak la berbincang...bukankah berbincang adalah sunah Rasulullah bg mendapatkan keputusan yang lebih elok...)
  8. Pangkat dan populariti(faktor ini, kemungkinan jugak disebabkan oleh faktor dunia hari ini..maka renung-renungkan la..pangkat serta dunia glamor ni adalah sementara...adakah anda ingin hidup dengan pasangan ketika dia berpangkat n tika dia popular shj...semestinya tidak bukan)
  9. Perasan kasihan(jangan sesekali memilih pasangan anda kerna perasaan kesihan kerana ini akan memakan diri anda sendiri..malah tempiasnya juga akan terkena kepada pasangan anda yang tidak bersalah itu)
  10. Sahut cabaran teman atau sesiapa sahaja(ini semestinya tidak perlu anda lakukan..kerna ia pastinya akan melukakan hati mereka yang tak berdosa..ingtlah pd balasan TUHAN..jika di dunia x dpt cash, pastinya di akhirat kelak anda akan terima balasan pd setiap perbuatan anda...)

Diharapkan 10 perkara yang telah dinyatakan diatas tidak dijadikan garis panduan dlm memilih pasangan hidup anda di dunia dan di akhirat kelak..cintai lah pasangan anda kerna anda cintai Allah s.w.t....semoga kehidupan anda diberkati..

Carilah pasangan yang sesuai untuk anda...terima lah kelemahan yang ada pada...agar dia akan mencintai anda kerna kelemahan yang anda miliki itu...

Jika masih ragu2 untuk membuat keputusan utk menerima si dia dalam kehidupan mu, mintalah pertolongan ALLAH , yang maha esa...dengan mendirikan solat istikarah...moga semua jalan yang berliku berubah menjadi jalan yang lurus...

semoga anda yang sedang membaca mendapat input serta panduan dalam memilih pasangan anda..insyaAllah..amin..


"Cintailah seseorg bukan kerana kelebihan yang ada pada dirinya, tpi cintai la dirinya kerana kelemahan yg dimiliki olehnya..semoga dia juga begitu...=)"

Tuesday, February 8, 2011

a.k + p.e.r.u.t = adoi

0 comments
mornink..
saharian ak x boley tido taw blog....(muka simpati)
perot ak sakit...xtaw nk kctaw kat sapa2 melainkan ko...
nnt kalau ckp kat owg..takut owg salah tafsir plawk ..
mana la taw kan...
manusia nie rambut jew sama hitam..tapi ati lain...
mulut jew manis..tapi ati xtentu lagi manis mcm mulut....takut .............(piki la sendiri)

da berapa ari sakit perot..dan ari nie da masuk ari ke4...kalau ko nk taw...kan blog..mula2 ak sakit perot sebab...memulas2, x boleh makan...kalau mkn mesti sakit...tapi alhamdulilah skrg da okay..tp tetiba plawk semlm ak start moonlight...so, smlm n ari nie ak terpaksa la melayan kerenah perot ak...yang sedang meragam nie...TUHAN jew yang taw betapa sakit nya perot ak nie..tp nk wat cm mana smua nie lumrah da bg seorang gadis.remaja+wanita+kaum hawa yang ada kat muka bumi ini...so kena la terima seadanya...

wlpn ak skrg dlm mud sediy tapi ak epi jugak la..sebab weekend nie aida(X-housemate:adik kesayangan)nk dtg jumpa ak kat melaka...so boley la ak enjoy ngan dia...untuk lupakan seketika masalah2 yang ak ada wat masa nie...

.....xtaw nk kacitaw pe lagi...jiwa da mula x ok, aty plak sediy, pikiran plawk melayang2....
(sediynya...nk nangis)

Monday, February 7, 2011

h.a.t.i--k.e.c.e.w.a

4 comments
ai blog...
nta la blog...
ak rasa kecewa plak sekarang nie...
nta la...

sedar x sedar...
ak berkawan dgn dia da hampir 5 tahun...tp ak makin mengenali dia sejak 3 taun nie...
kami mula serasi...
tapi kadang kala..apa yang dia buat...x sama ngan apa yg aku arapkan...
n kadang kala...dia seolah2 cuba menyakitkan aty ak...

perkenalan ini mb seperti si hodoh n si hensem...
mb ak nie di kategori kan as perempaun hodoh n dia pulak seprti si kacak(katanya la)....
tp ak xpernah nk terhegeh2 mencari n menagih kasih dia...
bahkan dia yang cuba memulakan semua nie..

tp nta la....ak cuba menjauhkan diri...sebab ak sedar kelemahan ak...
mungkin x semegah helang..untuk terbang bersamanya..
mb ak di ibaratkan sebagai pipit...
tp apa kan daya...ak terpaksa akur dengan suratan nie....
tp perkenalan kami tetap berkekalan hingga ke ary inie...
ntah kenapa???
ak sendiri hairan
.....

kami terlalu bnyk perbezaan...
lgsung x ada psmaan...
mb ini la yg dinamakan takdir...

tapi kadang kala ak mula tersinggung
kerna dia seolah2...
cube untk memberitahu sesuatu iaitu:"Ak lebih layak untuk dpt perempuan yg lebih cantik dr kau, tapi ak tetap memilih engkau...maka kau kena terima n hargai ak"...
bkn sekali perkara ini cuba di beritahu kepada ak..tetapi terlalu bnyak...
sehingga ary ini...n ke ary ini...
ak mula tersinggung...

adakah persahabatan, kasih syang, cinta, n semua perhubungan yg ada di muka bumi ini di nilai melaui luaran means, KECANTIKKAN???
ak benar2 keliru...
adakah ak salah kerna menerima org yang hendak memulakan persahabatn dengan ak, sedangkan dia jauh lebih layak utk memperolehi org yang lebih better cantik nya dri ak...???...salah kah ak...???
ak betol2 binggung...
kenapa...manusia x memandang dari aty...dr iman nya..dr ilmunya......kenapa...????...
ak keliru...
adakah ak patot memutuskan sahaja persahabatan kami....

"ak sediy...setiap kali ak cuba berkwn dengan yg laen...maka ayat seperti ini lah yg akan dia ucapkan kepada ku...apa kah hebat benar menjadi mereka yang cantik/hensem...bukan kah ini kelebihan yang tuhan berikan kepada manusia...tapi itu jugak x bermakna manusia yang kurang cantik rupa parasnya...patot di hina...mb ini jugak kelebihan yg tuhan berikan kepada nya..."

nta la blog...ak makin xtaw.....
mungkin ak perlukan pendapat...
n nasihat....
bye...
salam
 

TiRo PageS © 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | Images by Tadpole's Notez | Blog Templates created by Web Hosting Men